7 hlavních příčin vysokého cholesterolu

Cholesterol je pro náš organismus nepostradatelný. Vysoké hodnoty celkového a tzv. „zlého“ LDL  cholesterolu však znamenají, že se nám zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění a přidružených zdravotních komplikací. Příčiny vysokého cholesterolu mohou vyplývat buď z celkového životního stylu nebo být vrozené.

Důležitá je nejen hladina cholesterolu (celkového, LDL, HDL a triacylglycerolů) v krvi, ale také (ne)přítomnost aterosklerotických plátů v tepnách. Jsou-li přítomné, hodnotí se jejich vzhled a velikost. Podle těchto zhodnocení se dále doporučuje léčba. Je třeba si uvědomit, že snížení hodnot nízkodenzitního cholesterolu je úzce spjato se snížením nemocnosti i úmrtnosti na srdečně-cévní onemocnění.

Doporučení pro léčbu vysokého cholesterolu (dyslipidémie) v dospělosti:

Oblíbený produkt na snížení cholesterolu - Cholesten
  • celkový cholesterol do 5 mmol/l
  • nízkodenzitní cholesterol (LDL) do 3 mmol/l
  • vysokodenzitní cholesterol (HDL) u mužů nad 1,1 mmol/l
  • vysokodenzitní cholesterol (HDL) u žen nad 1,3 mmol/l
  • hodnoty triglyceridů do 1,7 mmol/l.

Vysoký cholesterol – příčiny

Mezi příčiny vysokého cholesterolu řadíme:

  1. Vrozené onemocněním zvané familiární hypercholesterolemie – skupina tří poruch, které vedou k poruše vychytávání LDL částic prostřednictvím LDL receptoru (LDL-R). V důsledku toho se LDL částice hromadí v krevní plazmě, tj. stoupá LDL cholesterol. Porucha vede k závažné izolované hypercholesterolémii (s prakticky normálními hladinami HDL-cholesterolu a triacylglycerolů).
  2. Nezdravá strava – hodnoty cholesterolu zvyšuje strava bohatá na nasycené tuky, které jsou obsaženy především v živočišných potravinách. Nasycené tuky se ukrývají také v průmyslově zpracovaných potravinách, které obsahují kokosový nebo palmový olej a kakaové máslo.
  3. Nadváha – riziko zdravotních komplikací se zvyšuje při obvodu pasu u mužů nad 102 cm, u žen nad 88 cm.
  4. Nedostatek pohybu – může zvyšovat hladiny „špatného“ LDL cholesterolu”. A naopak snižovat „hodný“ HDL cholesterol. Ideální je v podstatě jakýkoli aerobní pohyb alespoň 30 minut denně.
  5. Věk a pohlaví – už po dvacátém roce života se hladiny cholesterolu začínají přirozeně zvyšovat. U mužů se hladiny cholesterolu stabilizují po padesátce, u žen zůstávají docela nízké až do přechodu, poté se zvyšují zhruba na stejnou úroveň jako u mužů.
  6. Celkové zdraví a užívání medikamentů – existují nemoci, které přispívají ke zvýšenému cholesterolu jako cukrovka, snížená funkce štítné žlázy, onemocnění jater či ledvin nebo chronické onemocnění slinivky. Koncentraci cholesterolu mohou zvyšovat i některé léky (gestageny, diuretika, betablokátory nebo kortikoidy).
  7. Kouření a alkohol.

Pokud vás již trápí vysoký cholesterol nebo mu chcete předejít, pak vám pomůže, jak našim čtenářům oblíbený CHOLESTEN

Proč je zvýšená hladina cholesterolu nebezpečná?

Podle údajů uvedených ve studii Post-Monica (IKEM) trpí v současné době v České republice téměř 70 % dospělé populace zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi. Není to přitom problém týkající se pouze starší generace, vyskytuje se již u mladých lidí a výjimkou nejsou ani děti.

Cholesterol a triglyceridy mohou poškozovat cévní stěnu a podílet se na srdečně-cévních onemocnění. Nejnápadnější změny jsou pozorovány jako ateroskleróza na cévách srdce, dolních končetin a mozku. Usazování cholesterolu do cév nebolí, onemocnění cév se obvykle projeví až komplikacemi například infarktem myokardu, cévní mozkovou příhodou a ischemickou chorobou dolních končetin.

TIP: Víte, jak snížit vysoký cholesterol nebo, jak se se otestovat v domácích podmínkách?

Důležitá je prevence – zamezení trvale zvýšené hladiny cholesterolu. Praktický lékař stanovuje hladiny cholesterolu a triglyceridů během preventivní prohlídky při první všeobecné preventivní prohlídce po ukončení péče u praktického lékaře pro děti a dorost a dále ve 30, 40, 50 a 60 letech věku.

Zásady pro boj s vysokým cholesterolem

Pokud je strava příčina zvýšeného cholesterolu, stačí dodržovat tyto zásady a máte dobře nakročeno k hodnotám nižším:

  • Snižte spotřebu hovězího, vepřového i telecího masa a uzenin, vyvarujte se vnitřností.
  • Zařaďte do svého jídelníčku tučné ryby – nejlépe 2x týdně, vhodné jsou např. losos, makrela či sardinky.
  • Vejce konzumujte v množství 7 ks za týden.
  • Omezte konzumaci tučných sýrů a smetanových výrobků.
  • Používejte rostlinné oleje a tuky s vyšším obsahem vícenenasycených mastných kyselin, jako je řepkový olej, olivový, kokosový či lněný.
  • Důležité je rovněž omezit spotřebu cukru, sladkostí, moučníků, smažených pokrmů a bílého pečiva.
  • Konzumujte hodně zeleniny a ovoce, převážně v syrovém stavu, 500 g denně.
  • Vybírejte si celozrnné výrobky, neloupanou rýži a luštěniny, které obsahují vlákninu.
  • Při tepelné úpravě jídla se vyhněte častému smažení.

Pokud je příčinou zvýšeného cholesterolu nedostatečná pohybová aktivita, zaměřte se na pravidelnou aerobní aktivitu, která vás bude bavit. Nevhodný je sedavý způsob života. Ideálně pokud se budete hýbat každý den půl hodiny, nebo alespoň 4x týdně. Pro starší osoby a lidi s nadváhou je vhodná zejména svižná chůze, jízda na kole či plavání. Pokročilejší ocení například kruhový trénink.

Vyzkoušejte osvědčené přírodní čaje na snížení cholesterolu.

Pokud je příčina zvýšeného cholesterolu vysoká míra každodenní stresu. Podnikněte všechny kroky, aby se buď naučili stresové situace zvládat, nebo abyste dokázali stres kompenzovat. Velmi nápomocná se ukazuje meditace, pravidelný pobyt v přírodě či jóga.

Jakými dalšími prostředky snížit cholesterol?

  • Předtím než vám ošetřující lékař nasadí léčbu statiny, zkuste se s ním domluvit na užívání vysokých dávek postupně se uvolňujícího vitamínu B3, niacinu. K terapii je obvykle třeba 1 000 mg denně podle individuální snášenlivosti. Je také možné jej rozdělit do více denních dávek. Užívání je třeba zahájit nižší dávkou, například 100 mg denně, a dávku postupně zvyšovat.
  • Před nasazením léků na snížení tlaku je vhodné také nejdříve vyzkoušet několikatýdenní suplementaci omega 3 mastnými kyselinami, popřípadě rybím tukem.V případě, že už se rozhodnete užívat statiny, určitě přidejte i doplněk stravy koenzym Q10, nebo ještě lépe jeho přirozenou formu.