Para ořechy a cholesterol

Juvie ztepilá je vysoký strom z čeledi hrnečníkovité, jediný druh rodu juvie. Roste v deštných pralesích Jižní Ameriky. Strom je významný pro svá semena – para ořechy. Jméno para ořech získal pravděpodobně díky vývozu z brazilského přístavu Pará do Evropy.

Jádra para ořechů obsahují:

  • 70 % tuků, 15 % bílkovin a 7 % sacharidů
  • vlákninu
  • nenasycené mastné kyseliny
  • vitaminy A, E, D a B-komplex
  • selen, draslík, vápník, fosfor, hořčík a železo
  • antioxidanty – ty dokáží zpomalit proces stárnutí, protože chrání před vyšším množstvím volných radikálů v organismu.

Vysoký cholesterol způsobuje mrtvici a infarkt: Pozor na tichého zabijáka!

Oblíbený produkt na snížení cholesterolu - Cholesten

Para ořechy neboli brazilské jsou velmi kalorické, proto domorodcům v Amazonii slouží jako jeden z hlavních zdrojů energie. Stejně jako mandle a piniové oříšky neobsahují para ořechy gluten. Jsou tak významnou součástí stravy jedinců s bezlepkovou dietou. Pro alergiky na ořechy může být konzumace riziková.

Para ořechy a cholesterol

V roce 2013 proběhla klinická studie, ve které se vědci rozhodli zkoumat, jaký vliv bude mít konzumace para ořechů na hladinu cholesterolu v krvi. Testovaným dobrovolníkům podali dávky 0, 5, 20 a 50 gramů brazilských ořechů, tj. přibližně 0, 1, 4 a 10 ořechů. Následně v různých časových intervalech měřili jejich hladiny špatného LDL a dobrého HDL cholesterolu.

Čaje na snížení cholesterolu: jsou levné a účinné, podívejte se, jak snížit vysoký cholesterol doma

Výsledky studie šokovaly vědce i celou veřejnost. Hladiny špatného cholesterolu se začaly snižovat a dobrého zvyšovat již po 9 hodinách od konzumace. Nejúžasnější na tom bylo, že k tomu stačila jediná dávka para ořechů! Přičemž při léčbě statiny trvá zhruba 4 dny, než se po nich začnou měnit hodnoty cholesterolu v krvi a ještě se musí užívat pravidelně každý den.

K výraznější úpravě hladin cholesterolu docházelo již při dávce 20 gramů, čili přibližně 4 až 6 para ořechů. Skvělým objevem byla nejenom rychlost působení, ale zejména i dlouhodobý účinek této terapie. Upravené hladiny cholesterolu zůstaly neměnné dalších 30 dní. Což by mohlo znamenat, že v budoucnosti by mohla být nahrazena léčba statiny s potenciálně nebezpečnými vedlejšími účinky konzumací para ořechů.

Znáte těchto 8 mýtů a faktů o cholesterolu?

Para ořechy a cholesterol v širších souvislostech

Jak už tedy víte para ořechy snižují hladinu LDL i celkového cholesterolu a pozitivně mohou působit i na srdce. Kromě toho kladně ovlivňují činnost štítné žlázy a prospívají i kloubům, pokožce, vlasům a nehtům.

Zatím však byla studie „para ořechy a cholesterol“ úspěšně provedena jen na 5 mužích a 5 ženách. Bude tedy potřeba dalšího testování na větším vzorku populace. Ze studie dále vyplývá, že nejlepší schopnosti ke snížení cholesterolu má příděl čtyř para ořechů jednou za 30 dní. Proč zrovna takové časové schéma? Jedině tak se nemusíte obávat jaterní a ledvinové toxicity.

Podívejte se na nejčastější dotazy k vysokému cholesterolu. Možná vám také není zcela jasné.

Vědci předpokládají, že za účinkem na snižování špatného a zvyšování dobrého cholesterolu stojí především vysoké množství obsahu selenu v para ořeších. Selen je v těle součástí přibližně 20 enzymů, které mají silné antioxidační účinky. Dokáže chránit tělo před degenerativními onemocněními jako jsou cukrovka či laterální skleróza. Je velmi důležitý i pro správnou funkci imunitního systému, kardiovaskulárního systému a brání také oxidaci lipidů.

Nejenom para ořechy snižují cholesterol. I konzumace 30 gramů směsi vlašských, burských a piniových ořechů denně po dobu 6 týdnů, podstatně snižuje hladinu celkového a LDL cholesterolu v krvi u žen s metabolickým syndromem. U vlašských ořechů je dále prokázáno, že dokáží obnovit pružnost cév.

Blendea Supergreens pomůže snížit cholesterol a detoxikovat organismus

Různé druhy ořechů jako superpotraviny

Další úžasné vlastnosti ořechů

Jak vyplývá z různých studií, při konzumaci ořechů dochází k dalšímu pozitivnímu efektu na zdraví a to je hubnutí. Analýza dat z jedné z podskupiny studie zjistila, že účastníci, kteří jedli hodně ořechů, zhubli v pase v průměru o 5 cm, což je podstatně více, než o kolik zhubli lidé, kteří patřili do skupiny účastníků studie konzumujících olivový olej.

15 druhů bylinek na snížení vysokého cholesterolu či k prevenci

Při konzumaci ořechů klesá koncentrace tuků v krvi a to znamená, že lidé neukládají tolik tuků jako při běžné stravě a dokáží zhubnout. Jaké jsou další důvody, proč s ořechy hubnete:

  • mají vysokou sytivost, tj. sníte méně jídla,
  • mají nízký glykemický index, hladina cukru nekolísá a vydržíte delší dobu bez jídla,
  • obsahují vysoký poměr bílkovin, ty spouštějí produkci glukagonu, spalovače tuků.

Využití para ořechů v kuchyni

Para ořechy jsou dnes v obchodech již běžně k dostání. Buď se skořápkou či bez, ale také solené, slazené nebo pražené. Můžete je tedy konzumovat čerstvé, například ve výživných tyčinkách nebo cukroví. Nadrcené je lze přidat do sladkých jídel, případně do různých salátů. Využití se pak nabízí i v polévkách a můžete je také péct.

17 tipů a potravin, které zaručeně pomáhají ke snížení vysokého cholesterolu

Plody kvůli vysokému obsahu tuků po vyloupání rychle žluknou. Čerstvé ořechy jsou na lomu krémově bílé až bílé, sladké chuti; žluté a nahořklé ořechy jsou již žluklé. Při konzumaci nezapomeňte semena pořádně rozžvýkat, aby došlo k uvolnění všech účinných látek.

Pokud hodláte ořechy rychle sníst, skladujte je při pokojové teplotě. V případě delšího skladování se doporučuje jejich uchovávání v ledničce nebo je dejte do mrazáku a vyndejte těsně před tím, než je budete chtít jíst.

Jak snížit vysoký cholesterol bez léků? Pomůže vám přírodní léčba a správná životospráva

Nejzdravější způsob konzumace ořechů je jíst je syrové nebo si je lehce upražit v troubě při teplotách pod 175 °C. Pokud budete ořechy pražit, vždy je pražte za sucha. Nikdy nekonzumujte ořechy pražené na rostlinných olejích. Dochází tím totiž ke značnému zvýšení obsahu tuků a taková konzumace může v dlouhodobém měřítku zvýšit riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění či mozkové mrtvice nebo i způsobit přibývání na váze.