Účinná dieta na vysoký cholesterol?

Vysoký cholesterol je dnes problém. Mnoho lidí vlastně ani netuší, že má vysoký cholesterol, přitom je bez nadsázky může ohrožovat na životě. Špatná hladina cholesterolu je časovaná bomba, která se může kdykoli projevit – bohužel se mnohdy projeví, když už je pozdě.

Ale nezoufejte, nikdy není pozdě s vysokým cholesterolem něco dělat. Navíc vám ukážeme, jak si sestavit účinnou dietu na vysoký cholesterol, která slouží jako prevence.

Proč se o cholesterol zajímat?

Každá látka v těle má své opodstatnění. Není tomu jinak ani u cholesterolu. Bez něj by tělo nedokázalo tvořit naše buňky nebo produkovat hormony. Avšak jeho nadměrné množství v krvi je pro fungování našeho zdraví rizikové.

Oblíbený produkt na snížení cholesterolu - Cholesten

Zvýšené hodnoty cholesterolu v těle přispívají k ucpání cév, a to může vést k dalším zdravotním potížím. Nejčastějšími jsou například srdeční infarkt nebo cévní mozková příhoda.

Jak bojovat proti vysokému cholesterolu?

Vaše zdraví je na prvním místě, takže kromě léků předepsaných od lékaře, můžete podpořit rovnováhu cholesterolu třeba dietou na vysoký cholesterol. Tato úprava stravy je založena na faktu, že část cholesterolu si tělo tvoří samo a část cholesterolu člověk přijme z potravy. To je důležité poznání, které může člověk využít ke svému prospěchu. Stačí upravit svoje stravování a hodnoty cholesterolu se začnou snižovat.

Věděli jste, že jednou z možností, jak snížit cholesterol, jsou také bylinné čaje? Jsou levné a přitom velmi účinné, vyzkoušejte je.

Dieta při vysokém cholesterolu: co do ní zařadit a co vynechat?

Prvním vodítkem pro sestavování diety při vysokém cholesterolu je tuk v potravinách. A to nejen jeho obsažené množství, ale také jeho druh. Začněte omezením živočišných tuků a naopak přidejte rostlinné tuky.

Zařaďte do jídelníčku potraviny, které jsou plné prospěšných látek, a které vám pomohou snížit hladinu cholesterolu. Vynechejte naopak ty, které tělu škodí a navíc přidávají kila na váze. Při přípravě jídel používejte nejkratší a nejjednodušší způsoby přípravy pokrmů.

Vhodné je připravovat pokrmy syrové, dušené, pečené, nebo vařit v páře. Tak si zachová potravina nejvíce cenných vitamínů a minerálů. Vyhýbejte se smažení ve velkém množství oleje. Přinášíme vám dalších 10+7 tipů na vhodné potraviny.

Dieta na vysoký cholesterol a potraviny, které k ní neodmyslitelně patří

Ryby jsou všeobecně známé pro svůj vysoký obsah omega 3 mastných kyselin, které jsou pro tělo nepostradatelné. Obsahují velké spektrum vitamínů a minerálů. Navíc zvyšují hodnoty „dobrého“ cholesterolu a snižují hodnoty cholesterolu „špatného“. Stejně tak zelenina a luštěniny by měly mít v jídelníčku každého člověka nezastupitelné místo. Kromě vitamínů a minerálů totiž obsahují také vlákninu. Ta má na snižování vysokého cholesterolu významný vliv.

Vláknina urychluje odbourávání cholesterolu v těle a omezuje jeho vstřebávání z potravin živočišného původu. Přečtěte si další tipy, jak snížit nebezpečný LDL cholesterol. a co je HDL Cholesterol

Semínka a ořechy jsou pro tělo zásobárnou nutričně významných látek. Například lněné semínko obsahuje kyselinu, která vymývá z cév cholesterolové usazeniny. Dalším bojovníkem proti vysokému cholesterolu jsou dýňová semínka. Obsahují vysoký podíl omega mastných kyselin a díky obsaženému zinku navíc podporují správnou funkci imunitního systému. Mandle jsou další potravinou, která snižuje celkovou hodnotu cholesterolu v krvi.

Mandle jsou navíc jsou doporučované i diabetikům, a to díky obsahu látek, které snižují hladinu krevního cukru. U semínek a ořechů si dávejte pozor na dávkování, jelikož obsahují vyšší množství kalorií.

Do jídelníčku u diety na vysoký cholesterol pak zařaďte především ty, které jsou nepražené a nesolené. Stejně tak ovesné vločky a celozrnné výrobky, jsou podobně jako zelenina, významným zdrojem vlákniny. Mají velmi dobrou sytící vlastnost, takže se po jejich konzumaci budete cítit plní a nebudete mít brzo hlad.

Vliv alkoholu na vysoký cholesterol

Co vynechat z diety při vysokém cholesterolu?

Blahodárný vliv na snížení vysoké hodnoty cholesterolu v krvi má omezení průmyslově zpracovaných potravin. Ty obsahují nezdravé tuky a vysoké množství soli. Začněte se vyhýbat chipsům, slazeným nápojům, cukrovinkám, sušenkám, uzeninám, bílému pečivu a také smaženým jídlům.

Uvedené potraviny nejsou nutričně vyvážené a obsahují velké množství kalorií. Zároveň omezte příjem živočišných tuků, a to především z červeného masa a z plnotučných mléčných výrobků.

Dieta při vysokém cholesterolu může být ještě účinnější, ale jak na to?

Abychom naše snažení s bojem proti vysokému cholesterolu ještě více zúročili, měli bychom omezit pití alkoholu a kouření na minimum. Naopak vhodně zvolený pohyb, alespoň 30 minut denně, je lékem, který je k nezaplacení.

Tělo se protáhne, mozek se okysličí a rozproudí se zažívání. V neposlední řadě je důležité dbát na pitný režim. Denně bychom měli vypít alespoň dva litry tekutin. Pro doplnění tekutin je vhodná voda, či bylinné čaje.

Vhodné je omezení konzumace silného černého čaje, kávy, slazených nápojů, včetně limonád a alkoholu. Dalšími důležitými faktory jsou dostatečný spánek a vyhýbání se stresovým situacím. Zkuste úplně změnit váš životní styl.

Jak si sestavit účinnou dietu pro snížení vysokého cholesterolu?

Sestavování diety pro snížení vysoké hladiny cholesterolu není složité. V první řadě je vhodné si uvědomit, že jídlo je nepostradatelným palivem pro náš organismus. Kvalita potravin je klíčová a měli byste ji upřednostnit před kvantitou.

Aby dieta byla udržitelná, tedy aby mohla být dodržována co nejdelší dobu, měla by být skladba jídelníčku pestrá. Základem nakupování pro zdravý životní styl je vybírání nutričně plnohodnotných potravin. Nebojte se zkusit nové potraviny a připravte si recepty, které jste ještě nikdy nezkusili.

TIP: Většina nákupních řetězců nabízí zákazníkům sekce, kde najdete jen nutričně vyvážené potraviny. To výrazně zlehčuje nakupování. Nemusíte tyto potraviny hledat na různých místech obchodu.

Co zařadit do struktury diety při vysokém cholesterolu?

  • Ryby a libové maso – losos, makrela, tuňák
  • Zeleninu a luštěniny – brokolice, cibule, zelí, špenát, avokádo, fazole
  • Ořechy a semena – mandle, lněné semínko
  • Ovesné vločky a celozrnné výrobky

Pamatujte na to, že cholesterol byste měli sledovat pravidelně. Dokonce i preventivně. Přečtěte si, jak na to s domácími testy na cholesterol.

Co vynechat při dietě na vysoký cholesterol?

  • Cukrovinky, sušenky
  • Chipsy, bílé pečivo
  • Uzeniny, tučné maso
  • Slazené nápoje a alkohol