Vysoký cholesterol u mladých lidí: 5 kroků jak tomu předejít

Tichý zabiják. Tak bychom mohli pojmenovat cholesterol, který se vyhne kontrole. Proč? Protože zvýšené hodnoty cholesterolu v krvi nijak nebolí, a proto mnoho lidí o něm ani neví. Přitom jde o vážný zdravotní problém, který může způsobit dlouhodobé onemocnění cév a srdce.

V horším případě skončit fatálně, a to infarktem, nebo mrtvicí. Bohužel, tento problém se netýká jen lidí v důchodu. Lékaři se shodují, že se čím dál častěji setkávají s vysokým cholesterolem u mladých. Proč je tomu tak a jaké jsou možnosti prevence, proti zvýšenému cholesterolu u mladých lidí?

Stáří, genetika a moderní životní styl

Zvýšené hladiny cholesterolu jsou většinou spojované se starší generací. Je to především kvůli tomu, že čím je člověk starší, tím více dochází ke snížení kvality životního stylu. Starším lidem ubývá sil, a proto se přestanou pravidelně hýbat a zdravě stravovat.

Oblíbený produkt na snížení cholesterolu - Cholesten

Zníte tyto nejčastější potraviny zvyšující cholesterol: 9 druhů, kterým se vyvarovat a čím je nahradit

To má za následek zpomalení metabolismu a zhoršení zdraví. Bohužel, genetické predispozice, ale také moderní životní styl se negativně podepisují na celkovou kondici organismu a to napříč generacemi. Proto není výjimkou ani vysoký cholesterol u mladé generace.

Jaké jsou příčiny zvýšeného cholesterolu u mladých?

Hladinu cholesterolu ovlivňuje mnoho faktorů, a proto jeho rozkolísání může způsobit i několik příčin zároveň. Na jednu stranu některé z nich vlastním přičiněním změnit nejdou, jako například složení genů, na druhou ale existuje spoustu z nich, které může vzít člověk do vlastních rukou. Jaké jsou tedy ty nejčastější příčiny, které způsobují zvýšený cholesterol u mladých a na co si dát pozor?

  • Stále stoupající trend nezdravé obezity a nadváhy, který má dopad na celkovou kondici zdraví.
  • Vysoká konzumace průmyslově zpracovaných potravin, které nepřináší dostatek živin pro organismus.
  • Nezájem o sport, který má za následek málo pohybu a časté sezení během dne.
  • Dědičnost a rodinná historie, kterou nejde změnit, ale může se sledovat a kontrolovat.

Věděli jste, že udržování zdravých hodnot cholesterolu je důležité také pro vaše psychické zdraví? Prozradíme vám, jaký vliv má vysoký cholesterol na mozek a paměť.

Podívejte se na průměrné hodnoty od Národní institut srdce, plic a krve, jak klasifikuje hladiny cholesterolu (mg/dl):

Celkový cholesterol HDL cholesterol LDL cholesterol
Přijatelné nižší než 170 vyšší než 45 nižší než 110
Hranice 170–199 40–45 110–129
Vysoký 200 nebo vyšší není k dispozici vyšší než 130
Nízký není k dispozici nižší než 40 není k dispozici

5 kroku ke snížení cholesterolu u mladých lidí

Výzkumy ukazují, že mnoha nemocem a zdravotním problémům se dá efektivně předcházet. Problémem je, že nejde o jednorázovou akci. Tělu nepomůže se jeden den hýbat a zbytek měsíce prosedět u gauče.

Pokud se chcete nemocem vyhýbat a mít výsledky hladiny cholesterolu ve zdravých normách, čeká vás pravidelná a každodenní rutina. Odměnou však bude pevné zdraví a silná imunita. Jak jednoduše snížit cholesterol nejen u mladých lidí?

1 krok: zaměřte se na jídelníček

Veškeré potraviny, které dopřáváte během dne vašemu tělu, by měly být takové, aby byly pro něj co co nejvíce prospěšné. Protože jídlo, které zkonzumujete je zjednodušeně řečeno to, z čeho čerpá organismus energii.

Průmyslově zpracované potraviny obsahují mnoho kalorií a jsou velmi chudé na zdraví prospěšné živiny. Výsledkem častého pojídání těchto potravin způsobuje nejen přibírání na váze, ale také častou únavu a další zdravotní problémy. Proto se zaměřte na to, aby váš jídelníček byl pestrý a plný živin. Jak na to?

  • Zařaďte do jídelníčku co nejvíce zeleniny a ovoce. Ať se stane podstatnou částí každého jídla.
  • Dbejte na dostatečný přísun bílkovin, které jsou stavebním kamenem svalů a dobře zasytí.
  • Nezapomeňte na denní porci vlákniny. Podpoříte tím tak zdravou funkci střev.
  • Vařte si více doma. Omezte návštěvy restaurací a vyhýbejte se rychlým občerstvením.
  • Dejte přednost kvalitě před kvantitou. Nakupujte potraviny u místních pěstitelů a farmářů.
  • Omezte, nebo nejlépe úplně přestaňte konzumovat slazené limonády, cukrovinky a další průmyslové potraviny. Nahraďte je domácími neslazenými čaji a upečte si doma dezert podle zdravější verze tradičních receptů.

2. krok: začněte se pravidelně hýbat

Dostatečný a každodenní pohyb má více benefitů, než se může zdát. Dokáže pozitivně ovlivnit nejen fyzické, ale také psychické zdraví. Pravidelný trénink podporuje zdraví srdce a správnou funkci zažívací soustavy.

Důvodů, proč se začít hýbat je opravdu mnoho. Bonusem toho, že do vašeho denního režimu zařadíte pohyb budou i mizející nevzhledná kila navíc, která trápí nejednoho z nás. Jak se začít hýbat?

  • Nejdříve si stanovte reálné cíle a začněte pomalu. Třeba 3 tréninky týdně pro začátek bohatě stačí. Důležité je, abyste byli schopni plán dodržovat delší čas.
  • Každý pohyb se počítá. Pokud nemáte rádi posilovny a žádný kolektivní sport vás nebaví, choďte na svižné procházky do vašeho okolí.
  • Během dne hledejte možnosti, jak se protáhnout. Třeba místo použití výtahu, choďte po schodech.
  • Ve dvou se to lépe táhne. Najděte si sportovního partnera, nebo oslovte trenéra. Uvidíte, že díky tomu se vám budou pohybové plány lépe dodržovat.

3. krok: choďte na preventivní prohlídky

Určitě jste už někdy slyšeli, že prevence je půl zdraví. Jak to pochopit? Mnoho nemocí, které mohou mít až fatální následky na vaše zdraví totiž přichází v tichosti a jejich projevy nemusí být vůbec viditelné na těle.

Takže člověk ani nepozná, že se něco v jeho organismu děje. Tyto nemoci se poznají až podle rozkolísaných hodnot ve výsledcích krevních testů. Jedním takovým je i cholesterol. Díky pravidelným preventivním kontrolám se dá včas nemoc zjistit a tím pádem může být její léčení efektivnější a kratší.

Víte, že podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí v Americe je více než třetina dospělých Američanů postižena zvýšenou hladinou LDL cholesterolu.

4. krok: omezte stres na co nejnižší možnou míru

Moderní doba je zaměřena na výkon a co nejvyšší možný výdělek. Proto na relaxaci a odpočinek nezbývá žádný čas. Stres doslova číhá na každém rohu. V zaměstnání, doma, ale také třeba během jízdy autem.

Neustálý časový shon je doslova spouštěčem permanentního stresu. Jenže člověk není stroj a dlouhodobý nadměrný stres si časem vyžádá svoji daň v podobě zdravotních problémů.

Zajímá vás více informací o cholesterolu? Přinášíme vám odpovědi na časté dotazy týkající se vysokému cholesterolu.

Stres může vyvolat zvýšený cholesterol také u mladých lidí jako jsou například vysokoškolští studenti. Proto je důležité umět takzvaně vypnout a dopřát si chvíli klidu. Vhodná je meditace, nebo třeba čtení.

Pokud neumíte být v klidu, zkuste si stáhnout do vašeho mobilu některou z aplikací, která vás naučí zpomalit. Jedná se především o aplikace, které vás provedou světem meditací, nebo vás naučí, jak si dopřát řízenou relaxaci.

5. krok: využijte sílu přírody

V dávných dobách neexistovaly průmyslově vyráběné medikamenty, a proto se léčitelé uchylovali do lesů, aby využili sílu přírody. Tradice využívání bylinek pro podporu zdraví a samotného bylinkářství je skoro stejně stará, jako lidstvo samo.

Čaje ze sušených bylinek, tinktury, nebo doplňky stravy mohou efektivně ovlivnit správné fungování organismu. Při jejich výběru však dbejte na to, aby jejich kvalita byla prvotřídní. Před tím, než začnete s bylinnými terapiemi, informujte vašeho lékaře. Některé typy bylinek, totiž mohou ovlivňovat účinek pravidelně užívaných léků.

Vysoký cholesterol způsobuje mrtvici a infarkt

Jaké jsou možnosti léčby vysokého cholesterolu?

Snížení cholesterolu u mladých lidí jde docílit v podstatě dvěma cestami. Ty se liší tím, co je způsobilo. Pokud se jedná o dědičnou chorobu, kdy je původem rozkolísaných hodnot genetická dispozice, musí se nastavit správná léčba, která zahrnuje mimo jiné i farmakoterapii v podobě léků, které předepisuje ošetřující lékař.

Vyzkoušejte nejlépe hodnocený doplněk stravy na snížení vysokého cholesterolu, který obstál v našich testech.

Pokud je příčinou vysokého cholesterolu u mladých lidí například rychle získaná nadváha, pak je nejdůležitější udělat zásadní změny v životním stylu. Prvními kroky bývá dobře nastavená dieta a pravidelný pohyb.

Časté dotazy aneb co vás nejvíce zajímá o vysokém cholesterolu u mladých lidí

  1. Můžu zjistit hodnoty cholesterolu jinak, než pomocí krevních testů?

To, jestli máte zvýšený cholesterol, nebo je v normálních hodnotách můžete zjistit pomocí domácích testů na cholesterol. Testování je velmi jednoduché a stačí pouze malé množství krve. Tyto testy seženete v každé dobré lékárně.

Výhodou je, že se výsledek testu dozvíte do pár minut. Je však důležité mít na paměti, že se jedná o jednoduchou formu testu, která nemůže nahradit krevní testy prováděné v laboratořích. Domácí testy berte jen jako nástroj pro vaši informovanost, nikdy však kvůli nim nevynechávejte preventivní prohlídky.

  1. Jakou má funkci cholesterol v organismu?

O cholesterolu panuje mnoho mýtů a mylných informací. Je důležité vědět, že cholesterol přichází ze dvou zdrojů. Prvním je samotný organismus, který si ho umí sám vyrobit a druhým je strava.

Problém však nastává v jeho míře. Nesmíme ho mít v těle ani málo, ani moc. Cholesterol je totiž součást každé buňky v těle, a proto je nepostradatelný. A také naopak, jeho nadbytek zase může způsobit vážné onemocnění srdce a cév. Proto je velmi důležité pravidelně sledovat jeho hodnotu.

  1. Slyšel jsem, že existují dva typy cholesterolu. Je to pravda?

Cholesterol je látka tukové povahy dělící se na dva typy. Prvním je zdravý cholesterol HDL, který obsahuje více bílkovin než tuků. Druhým typem je takzvaně škodlivý cholesterol LDL, který se naopak skládá z více tukům než bílkovin.

LDL cholesterol je přenášen z jater do cév, na které může mít negativní vliv v podobě usazování na stěnách a tím pádem může dojít ke ztrátě jejich pružnosti a průchodnosti. Proto v případě zjišťování hodnoty celkového cholesterolu je důležité znát také hodnoty také HDL a LDL.

Prevence je klíčová

Pro podporu pevného zdraví je velmi důležité se zajímat o rodinnou zdravotní historii a anamnézu. I jeden člen rodiny, který trpí na vysoký cholesterol, může geneticky předat onemocnění dalším generacím. Bohužel, také proto se stále častěji setkáváme se zvýšeným cholesterolem u mladých lidí.

Zdraví by mělo být na prvním místě každého z nás. Pravidelné preventivní prohlídky nejsou zbytečné, jak si mnoho lidí myslí. Díky nim může lékař objevit včas zvyšující se hodnoty cholesterolu a zabránit tím tak vážným onemocněním cév, nebo srdce. A to vám může doslova zachránit život.