Vysoký cholesterol vás ohrožuje před infarktem a mrtvicí

Cholesterol má tři základní podoby. Celkový je veškerý cholesterol v krvi. HDL je označovaný jako tzv. „hodný“ cholesterol a LDL jako ten „zlý“ cholesterol. HDL cholesterol je nezbytný pro vývoj buňky. Jeho příjem je pro člověka velice důležitý v každé fázi života. Ideální hladina HDL cholesterolu by měla být vyšší než 1,2 mmol/l u žen a než 1,0 mmol/l u mužů.

Zvýšené množství LDL cholesterolu může být dáno jeho větším množství v potravě, ale také nadměrnou produkcí v játrech. Za špatnou se považuje jeho hladina nad 3 mmol/l. Pokud se u člověka vyskytne současně kombinace vysokého cholesterolu a výskytu zánětu cévní stěny, tato souhra zapříčiní postupné ukládání cholesterolu ve vnitřní stěně cév. Tím dochází k tvorbě aterosklerotických plátů, cévy jsou zúžené. Tomuto se stavu se odborně říká ateroskleróza.

TIP: Podpořte snížení vysokého cholesterolu oblíbený doplňkem stravy Cholesten, který si nejvíce vychvalují naši čtenáři

Oblíbený produkt na snížení cholesterolu - Cholesten

Pokud máte aterosklerózu a ve vašich cévách se jednou objeví krevní sraženina, tak cévu pravděpodobně zablokuje. Pokud nedojde k rychlému odstranění krevní sraženiny, může dojít u postižené osoby k infarktu nebo mrtvici.

Spojitosti cholesterolu a mrtvice

Cévní mozkovou příhodu, mrtvici, podlehne v České republice každý rok téměř 10 tisíc lidí. Rychlost, s jakou v případě akutní cévní mozkové příhody dochází k trvalému poškození organismu, je děsivá. Každou minutu odumírá pacientovi v mozku téměř dva miliony neuronů, které se už nikdy neobnoví.

Pokud dostanete mrtvici poprvé, je tu dvacetiprocentní riziko, že nepřežijete. Pokud ji dostanete podruhé, riziko stoupá na 40 procent. Jedním z faktorů, který může výrazně přispět k mozkové příhodě, je i vysoké množství cholesterolu v našem těle.

Podívejte se na návod, jak podpořit snížení vysokého cholesterolu.

Pozor na infarkt a vysoký cholesterol

Za posledních 25 let klesla úmrtnost na nemoci srdce a cév v České republice o 39 %. Na mrtvici skoro o 66 %, a na ischemickou chorobu srdeční (nedokrvení srdce) o 48 % u mužů a 39 % u žen.

Víc než polovinu tohoto efektu (55 %) zapříčinila změna životního stylu a pokles rizikových faktorů, tedy hlavně pokles cholesterolu a vysokého krevního tlaku v populaci.

Víte, že aktivní pohyb a správné stravování dokáže výrazně snížit vysokého hodnoty cholesterolu?

Snižování cholesterolu pomocí statinů a dalších léků stejně jako léčba vysokého krevního tlaku i srdečního selhání přispěly ke snížení úmrtí na ischemickou chorobu srdeční o dalších 30 %.

Je tedy zřejmé, že zvýšená hladina cholesterolu ovlivňuje počet úmrtí na kardiovaskulární potíže. A dietní opatření i moderní léky včetně statinů přispívají ke snížení úmrtnosti na cévní choroby.

Jak poznat infarkt?

Pokud aterosklerotický plát zcela uzavře průsvit srdeční věnčité tepny, za několik minut dochází k rozvoji infarktu myokardu. Ten je způsoben nenávratným poškozením srdečních buněk, které podléhají takzvané nekróze.

Hlavní příznaky infarktu myokardu:

  • klidová dlouhotrvající svíravá či pálivá bolest na hrudníku, která se může šířit do krku, dolní čelisti, zubů, jedné nebo obou horních končetin, může být pociťována v zádech nebo v oblasti břicha,
  • dušnost, jež je způsobena hromaděním krve v plicích kvůli nedostatečné funkci srdeční pumpy,
  • nevolnosti, zvracení a nadměrné pocení,
  • šokový stav nebo bezvědomí.

Víte, že si můžete udělat domácí testy a zjistit, zda máte hodnoty cholesterolu vysoké?

Vysoký cholesterol vás ohrožuje před infarktem a mrtvicí

Jak poznat mrtvici?

Mechanismus vzniku cévní mozkové příhody neboli mrtvice je obdobný jako v případě infarktu. Ovšem každá část mozku je specializována na jinou činnost, projevy této příhody jsou tak velmi bohaté a závisí na poškozené oblasti mozkové tkáně.

Mezi alarmující příznaky mrtvice patří:

  • potíže s chůzí – zakopávání, náhlé závratě, ztrátu rovnováhy a koordinace pohybů,
  • problémy s řečí a porozuměním – postižení jedinci často nerozumí, drmolí, mluví z cesty nebo používají vulgární výrazy,
  • ochrnutí a necitlivost obličeje, rukou či nohou – obtíže jsou typicky jednostranné, prvním příznakem bývá pokleslý koutek nebo neschopnost zvednout obě ruce nad hlavu,
  • poruchy zraku – může jít o úplnou ztrátu zraku, rozmazané či dvojité vidění,
  • náhlá, silná bolest hlavy – bývá doprovázena zvracením, závratěmi a poruchami vědomí.

Stojí vajíčka za vysokým cholesterolem?

Jak se vyhnout infarktu a mrtvici?

9 přírodních pomocníků proti mrtvici a infarktu:

  1. Jablka – obsahují vlákninu a k tomu její speciální druh, který podporuje střevní bakterie k produkci mastných kyselin s krátkým řetězcem. Ty mohou snížit produkci cholesterolu v játrech a také změnit formu žlučových solí, jež také obsahují cholesterol, díky čemuž se z těla začne uvolňovat jeho vyšší množství. Jablka obsahují i přírodní sloučeniny polyfenoly. Ty, stejně jako červené víno či zelený čaj, pozitivně působí na snižování hladiny „zlého“ LDL cholesterolu a zároveň zlepšují průchodnost cév.
  2. Česnek – má v sobě účinnou látku alicin, jako přírodní antibiotikum podporuje imunitu.
  3. Zelené rostliny – například špenát, obsahují kyselinu listovou, vlákninu a další fytonutrienty, které pomohou odstranit z krve škodlivé látky.
  4. Avokádo – vysoké množství nenasycených tuků prospívá kůži, čistí zažívací trakt a pomáhá vstřebávat vitaminy rozpustné v tucích: A, D, E a K.
  5. Čokoláda – jedinečná kombinace fytonutrientů a flavanolů. Ty prokazatelně podporují správnou funkci krevního oběhu.
  6. Vlašské ořechy – zdroj vitaminu E a dalších antioxidantů s protizánětlivými účinky.
  7. Mandle a kešu ořechy – nabízejí dostatek minerálních látek a obsahují vitamin E a hořčík. Poměr jejich nenasycených mastných kyselin je vhodný pro pravidelnou konzumaci. Podporují tvorbu „hodného“ HDL cholesterolu.
  8. Sója – je plná omega-3 mastných kyselin, železa, hořčíku a dalších látek, jako jsou saponiny nebo fytosteroly, které mohou preventivně působit proti rakovině. Sóju se však nedoporučuje konzumovat více než 2krát týdně.
  9. Fazole – zdroj rezistentního škrobu, díky němu se cítíme po jídle zasyceni. Ukládá se méně tuku do břicha a boků, snižuje se hladina cholesterolu, triglyceridů a zlepšuje se citlivost na inzulin.